Herencias

Finalist Head-On Photo Festival Sidney 2020, Portrait
Nominated at the Fine Art Photography Awards, Fine Art and Portrait

Coup de coeur CAPIC 2020

Herencias


[Spanish, noun, plural]: Heritage

Heritage is a wide and polysemous concept. In this project, it refers to the idea of a dialogue between different cultures with distinct cultural heritages.

On a personal note, the source of this heritage is dual: French and Colombian. A fascinating dual identity that is nonetheless difficult to grasp. On a more global note, I have found myself interested in another dialogue, this time between a specific dual cultural heritage that is present in the Andean South America.

This heritage is present in an aesthetic movement marked by religiosity, called the QuitoSchool of Art. Traditional Spanish catholic art travelled on board of Christopher Colombus’ships and landed in South America, where it met and mingled with original aesthetics specific to various indigenous people. This appropriation can later be found in the work coming out of the Quito School of Art, where those unprecedented patterns and colour schemes are used to depict catholic subjects.

My work explores this visual contamination, keeping the religious theme but this time putting the emphasis on the colours and patterns inspired by indigenous communities hailing from Colombia, such as the Wayúu from the Guajira Desert area.

Team
Photographer: ​Mathias Maumont Perafan
Artistic Director: Laurence Lambert
Models: Sabrina Gagné-Lussier, Vanessa Cartolin, Gilles “Naza” Miller
First assistant: Julien Bihan
Second assistant: George Mougias
MUA: Victoria Chiron et Arianne Tremblay

With the help of:
CFP Lachine
Le Grand Costumier
Télé Ciné Montréal Inc 

Herencias

[Espagnol, nom, pluriel] : Héritages

La notion d’héritage est vaste et polysémique. Nous faisons ici référence à l’idée de dialogue entre des cultures différentes, d’héritage de patrimoine culturel.

Sur un plan personnel, cet héritage est le fruit d’une origine double : la France et la Colombie. Une double identité fascinante mais non moins évidente à appréhender.

Plus largement, je me suis intéressé au dialogue entre deux héritages culturels que l’on rencontre dans l’Amérique andine.
Cet échange apparait avec force dans un courant esthétique religieux appelé l’École de Quito. L’art traditionnel catholique espagnol a débarqué des navires de Christophe Colomb et a rencontré des arts inédits développés par les nombreuses populations amérindiennes de la région. Une appropriation de ces représentations est notable dans l’esthétique de l’école de Quito où motifs et couleurs inédites sont nouvellement intégrés aux représentations catholiques de la région.

Ce travail explore cette contamination visuelle en cherchant à la renverser en mettant de l’avant des couleurs et motifs inspirés de communautés amérindiennes colombiennes comme les Wayúu du désert de la Guajira par exemple.



Équipe :

Photographe : Mathias Maumont Perafan
Directrice artistique : Laurence Lambert
Modèles : Sabrina Gagné-Lussier, Vanessa Cartolin, Gilles Miller « Naza »
1er Assistant : Julien Bihan
2ème Assistant : George Mougias
MUA : Victoria Chiron et Arianne Tremblay


Avec le soutien de :

CFP Lachine
Le Grand Costumier
Télé Ciné Montréal Inc

Using Format